1 00:00:00,700 --> 00:00:03,600 Přeji vám dobrý den. 2 00:00:05,600 --> 00:00:13,600 V dnešní přednášce si ukážeme, jak celý ten vnitřní popis používat 3 00:00:13,600 --> 00:00:21,300 a jakým způsobem tedy se dá některé relativně i složitější systémy uchopit a pochopit, 4 00:00:21,300 --> 00:00:29,900 jak vlastně fungují, které prostě za normálních okolností třeba si vám připadají naprosto jako těžko srozumitelné. 5 00:00:29,900 --> 00:00:39,600 Chci tím říci tolik, že se pokusím vám předvést jeden klasický příklad z oblasti řízení školy, 6 00:00:39,600 --> 00:00:46,900 kdy jsme před nějakými 11 nebo 12 lety s kolegou Svítkem dali dohromady model, 7 00:00:46,900 --> 00:00:49,900 kterému říkáme model FAKULTA 8 00:00:49,900 --> 00:00:52,900 a tento model vám ukážu, 9 00:00:52,900 --> 00:00:57,400 prostě vám se pokusím na něm reprezentovat prostě všechny ty okolnosti, 10 00:00:57,400 --> 00:01:03,000 které do jisté míry jsou zatím z toho popisu jenom obecně viditelné. 11 00:01:03,000 --> 00:01:09,200 Čili budeme se dneska zabývat vnitřním popisem 12 00:01:23,200 --> 00:01:26,400 a ten náš příklad, 13 00:01:32,400 --> 00:01:35,400 který nazýváme 14 00:01:38,400 --> 00:01:42,900 FAKULTA - má opravdu téměř historickou hodnotu 15 00:01:42,900 --> 00:01:49,500 v době, kdy jsme mnoho nevěděli o potřebných počtech studentů, 16 00:01:49,500 --> 00:01:55,600 kolik prostě budeme potřebovat místností, kolik budeme potřebovat věcí typu jako je poslucháren, 17 00:01:55,600 --> 00:02:01,800 mluvím tedy o roku 1994, 1995, 18 00:02:01,800 --> 00:02:05,400 tak jsme vlastně si řekli dobře, my si to zkusíme 19 00:02:06,400 --> 00:02:10,100 a tehdy samozřejmě to studium bylo pětileté 20 00:02:10,100 --> 00:02:15,800 a v tomto smyslu já se pokusím vám ukázat,jak ten příklad FAKULTA, 21 00:02:15,800 --> 00:02:19,800 jakožto tedy jako diskrétní systém, 22 00:02:29,800 --> 00:02:32,000 jak jsme k tomu přišli. 23 00:02:32,000 --> 00:02:38,000 Říkali jsme si zaprvé tedy, že máme 5 ročníků studia. 24 00:02:43,000 --> 00:02:46,500 Mluvím o době, kdy teda to studium bylo opravdu pětileté. 25 00:02:49,500 --> 00:02:54,300 Pak jsme si říkali no dobře, takže ten počet těch stavových proměnných 26 00:03:08,000 --> 00:03:10,500 bude za každý ten ročník 27 00:03:13,500 --> 00:03:15,500 x jedna, 28 00:03:20,500 --> 00:03:22,500 x dva, 29 00:03:23,500 --> 00:03:25,500 x tři, 30 00:03:27,600 --> 00:03:29,600 x čtyři 31 00:03:30,600 --> 00:03:32,600 a x pět 32 00:03:36,600 --> 00:03:42,200 a bude říkat, že to je tedy, ty stavové proměnné reprezentují 33 00:03:42,200 --> 00:03:45,200 prostě to "x" s indexem "i" 34 00:03:45,200 --> 00:03:48,200 reprezentuje 35 00:03:50,200 --> 00:03:52,600 počet zapsaných studentů. 36 00:04:04,600 --> 00:04:08,000 A když se na to podíváte, tak to si říkáte no dobře, 37 00:04:08,000 --> 00:04:12,500 ten celý systém běží v letech. 38 00:04:13,500 --> 00:04:17,000 Ty roky označujeme písmenkem "n" 39 00:04:17,000 --> 00:04:23,300 nemíním tím říkat, že prostě mám školní rok 1995, 1996, 40 00:04:23,300 --> 00:04:31,300 budu říkat, že to je prostě dejme tomu druhý rok, třetí rok, čtvrtý rok, pátý rok existence té instituce. Ano ? 41 00:04:33,300 --> 00:04:37,900 A pokud si vzpomínáte, tak ten stavový popis 42 00:04:42,800 --> 00:04:45,400 neboli ten vnitřní popis, 43 00:04:51,400 --> 00:04:57,100 měl onen tvar, který jsme říkali, že tedy vývoj té stavové proměnné 44 00:04:57,100 --> 00:05:00,100 v tom smyslu vektor 45 00:05:00,100 --> 00:05:03,300 je charakterizován nějakou maticí, 46 00:05:05,300 --> 00:05:09,000 které říkáme matice systému 47 00:05:18,000 --> 00:05:26,500 a maticí vstupů v případě, když ten systém je lineární a časově invariantní, ano? 48 00:05:32,500 --> 00:05:35,900 Tak, ten model té fakulty jsme začali modelovat v této podobě, 49 00:05:35,900 --> 00:05:40,400 to znamená, že jsme si říkali, my potřebujeme napsat nějaké takovéto rovnice, 50 00:05:41,400 --> 00:05:45,700 kde x (n) je vektor, 51 00:05:48,700 --> 00:05:51,700 třeba ten vektor napíšu v takovéto podobě, 52 00:05:51,700 --> 00:05:54,700 je to prostě x 1(n), x 2(n), 53 00:05:55,700 --> 00:06:00,800 x3(n), x4(n), x5(n), 54 00:06:00,800 --> 00:06:04,000 je to sloupcový vektor, 55 00:06:04,000 --> 00:06:07,000 který má pět složek, 56 00:06:07,000 --> 00:06:15,500 pět komponent a každá reprezentuje počet studentů v jednotlivých ročnících. 57 00:06:16,500 --> 00:06:22,500 A my se budeme ptát, jak se celý tento systém v průběhu let vyvíjí 58 00:06:23,500 --> 00:06:29,500 a jakým způsobem prostě ho můžeme jakoby slušně charakterizovat. 59 00:06:30,176 --> 00:06:33,400 Podíváme se třeba na 60 00:06:33,400 --> 00:06:37,400 zatím jen tyto dva ročníky takto, 61 00:06:39,400 --> 00:06:44,000 protože všechny ostatní třeba prostě budou odpovídat podobné jaksi situaci. 62 00:06:46,000 --> 00:06:50,000 Když si to představíte, jak to vlastně v tom našem světě funguje. 63 00:06:50,000 --> 00:06:53,000 No je jasný, 64 00:06:53,000 --> 00:06:58,600 že jakýsi počet studentů úspěšně končí ten ročník, 65 00:06:59,600 --> 00:07:02,600 pak je jakýsi počet studentů, 66 00:07:03,600 --> 00:07:06,600 kteří prostě se recyklují, 67 00:07:06,600 --> 00:07:11,400 kteří prostě neúspěšně jaksi zvládnou kredity předepsané v tom druhém ročníku, 68 00:07:11,400 --> 00:07:14,200 takže se do toho druhého ročníku zase vrátí 69 00:07:14,200 --> 00:07:17,200 a pak je určitá skupina studentů, 70 00:07:18,200 --> 00:07:21,100 která řekne sorry, 71 00:07:21,100 --> 00:07:24,400 já prostě takhle studovat nemůžu 72 00:07:24,400 --> 00:07:27,200 a já jdu pryč, já prostě končím. 73 00:07:27,200 --> 00:07:32,300 Když si tyto lidi nezávisle na jakémkoliv vlastně tom ročníku 74 00:07:32,300 --> 00:07:36,000 když si je prostě takhle označím, prostě bude to nějaký í-tý ročník, 75 00:07:37,700 --> 00:07:40,300 tak pokud jich je 100%, 76 00:07:40,300 --> 00:07:45,800 tak je nějaké číslo studentů, kteří pokračují, to je třeba a1, 77 00:07:49,800 --> 00:07:53,000 počet studentů, který se recyklují, 78 00:07:53,000 --> 00:07:56,000 to znamená vracejí se zpátky do toho ročníku je a2 79 00:07:56,000 --> 00:08:02,100 a ty co prostě ten systém opouští nechť je teda a3. 80 00:08:02,100 --> 00:08:08,200 Je jasný, je jasný, že takhle když jdu přes ty jednotlivé ročníky, 81 00:08:08,200 --> 00:08:13,400 tak platí v principu podobná jaksi struktura, 82 00:08:13,400 --> 00:08:15,800 podobná struktura chování. 83 00:08:15,800 --> 00:08:18,400 My jsme tehdy neuvažovali takový detail, 84 00:08:18,400 --> 00:08:22,200 že by prostě do toho ročníku ještě vždycky někdo přišel, někdo z vnějšku. 85 00:08:22,200 --> 00:08:27,900 Byl to tehdy jakýsi okrajový problém, ale to se dá všechno do tohoto modelu zahrnout. 86 00:08:27,900 --> 00:08:31,500 Co chci říci - jako důležitou věc je, 87 00:08:31,500 --> 00:08:35,500 že platí nějaký zákon zachování 88 00:08:36,500 --> 00:08:38,500 počtu studentů. 89 00:08:38,500 --> 00:08:41,500 Může to být jednička, může to být sto procent, 90 00:08:41,500 --> 00:08:46,600 může to být, prostě říkejme toho zákon zachování. 91 00:08:55,600 --> 00:09:00,000 A ten neříká nic jiného, nežli když do toho ročníku se kdosi zapíše, 92 00:09:00,000 --> 00:09:06,400 tak po roce se to prostě bude chovat takovýmto, po tom studiu se to bude chovat takovýmto způsobem. 93 00:09:08,400 --> 00:09:14,400 No a když teda máme takto naznačený jak to prostě třeba bude vypadat v druhém, nebo třeba ve třetím ročníku, 94 00:09:14,400 --> 00:09:18,600 ty co jsou uprostřed, tak můžeme začít psát nějaké rovnice, že ? 95 00:09:19,600 --> 00:09:23,600 Takže když si řeknu, 96 00:09:27,600 --> 00:09:30,600 že tady budu mít x3n 97 00:09:30,600 --> 00:09:34,200 a tady prostě budu mít opět nějaký a1 98 00:09:34,200 --> 00:09:36,900 z toho druhého ročníku, 99 00:09:36,900 --> 00:09:42,700 tak si prostě můžu napsat, jak že se chová stavová proměnná, 100 00:09:42,700 --> 00:09:47,300 která charakterizuje počty studentů zapsaných ve třetím ročníku v čase. 101 00:09:48,300 --> 00:09:50,300 Jak ona se vyvíjí? 102 00:09:50,300 --> 00:09:52,800 A ona se vyvíjí tak, že 103 00:09:53,800 --> 00:10:00,100 za prvé se tam objeví studenti z toho ročníku druhého, 104 00:10:00,100 --> 00:10:03,000 ty co tam takhle přicházejí, že jo? 105 00:10:05,000 --> 00:10:09,000 Pak se tam objeví studenti recyklovaní 106 00:10:15,000 --> 00:10:20,900 a to je asi všechno, protože tato část se projevuje v x4 107 00:10:20,900 --> 00:10:25,100 a tito, ty nejsou zapsáni, takže a3 tam žádný nebude. 108 00:10:26,100 --> 00:10:32,700 Čili toto je základní rovnice pro chování jednotlivého ročníku 109 00:10:32,700 --> 00:10:36,200 vzhledem k tomu, že prostě nějací studenti prostě přicházejí, 110 00:10:36,200 --> 00:10:39,000 protože úspěšně absolvují z předcházejícího ročníku, 111 00:10:39,000 --> 00:10:45,000 a nějací se tam prostě vrací, protože holt ten řekl bych 112 00:10:45,000 --> 00:10:49,900 počet kreditů, které získají, prostě jim nestačí k tomu, aby mohli dále vesele pokračovat. 113 00:10:52,900 --> 00:10:57,700 Takto můžu samozřejmě napsat asi i rovnici pro x2 114 00:10:59,300 --> 00:11:01,900 a formálně ji můžu napsat úplně stejně. 115 00:11:01,900 --> 00:11:07,200 Takže já ji takto napíšu, že to je a1 x 1(n) 116 00:11:07,200 --> 00:11:12,100 plus a2 x2(n). 117 00:11:17,800 --> 00:11:20,500 A podobně bych asi mohl napsat i x 4. 118 00:11:41,500 --> 00:11:44,300 A podobně pravděpodobně můžu napsat i x5. 119 00:11:59,300 --> 00:12:02,400 Ten první ročník je trošku jiný. 120 00:12:06,400 --> 00:12:12,200 Ten je takový, že vlastně do toho systému přicházejí studenti pomocí přijímacího řízení. 121 00:12:12,200 --> 00:12:16,400 Čili prostě pokud označíme u(n) 122 00:12:17,400 --> 00:12:20,100 je počet přijatých studentů, 123 00:12:29,100 --> 00:12:32,100 tak ten první ročník 124 00:12:32,100 --> 00:12:35,600 se vyvíjí dynamicky takovým způsobem, 125 00:12:37,600 --> 00:12:42,100 že tam samozřejmě budou recyklovaní 126 00:12:46,900 --> 00:12:49,300 prváci, 127 00:12:50,300 --> 00:12:55,300 ale bude tam v podstatě jakýsi vstup, 128 00:12:58,300 --> 00:13:02,700 počet 250, 350, prostě vstupní veličina. 129 00:13:04,700 --> 00:13:07,700 Takhle vlastně 130 00:13:09,700 --> 00:13:13,000 jsem schopen napsat rovnice, u kterých říkám, 131 00:13:13,000 --> 00:13:18,000 že ten systém se prakticky v průběhu ročníků nemění. 132 00:13:18,000 --> 00:13:21,200 Kdybych si začal uvažovat o takových detailech, 133 00:13:26,200 --> 00:13:31,900 jako je obtížnost nějakého ročníku, že se to prostě liší, 134 00:13:31,900 --> 00:13:34,400 tak bych pravděpodobně musel, 135 00:13:34,400 --> 00:13:37,100 když si vezmu takhle ty dva ročníky x2 a x3 za sebou, 136 00:13:48,100 --> 00:13:51,700 tak bych pravděpodobně musel říkat takové záležitosti, 137 00:13:51,700 --> 00:13:56,200 jako že tento má třeba nějaký b2 138 00:13:57,200 --> 00:14:02,400 a b1 a b3 a platí pro ně tedy 139 00:14:02,400 --> 00:14:09,800 b1 plus b2 plus b3 se rovná jedné. 140 00:14:09,800 --> 00:14:13,200 Prostě na tom jediném ročníku platí tato jediná rovnice 141 00:14:13,200 --> 00:14:20,500 a ten druhý prostě je takový, že tam jsou ty číslíčka, tedy prostě ty písmenka jako a1, a2 a a3, 142 00:14:21,500 --> 00:14:26,600 pro které také platí a1 plus a2 plus a3 je rovno jedné, 143 00:14:26,600 --> 00:14:31,100 chci tím říci, že když bych chtěl odlišit chování, 144 00:14:31,100 --> 00:14:34,400 respektive schopnost absolvovat předměty, 145 00:14:34,400 --> 00:14:38,600 prostě řekl bych neopakovat předměty v každém ročníku, 146 00:14:38,600 --> 00:14:43,200 tak bych musel ty písmenka tady takto si rozlišit. 147 00:14:43,200 --> 00:14:45,700 To je celkem srozumitelné. 148 00:14:45,700 --> 00:14:50,000 Jak se to objeví v té rovnici? No pokusím se to vám tady napsat prostě pro ty první dva ročníky, 149 00:14:50,000 --> 00:14:58,100 které jsem tady takto napsal, takže pro ten x3 platí, 150 00:14:58,100 --> 00:15:02,500 že tam je a1 x2, 151 00:15:02,500 --> 00:15:09,000 ale že tam je prostě b2 x3, že jo? 152 00:15:09,000 --> 00:15:11,100 To je viditelné. 153 00:15:12,100 --> 00:15:18,100 A x4 prostě bude mít ne a1, ale bude mít b1 154 00:15:18,100 --> 00:15:24,600 a pravděpodobně bude mít nějaký c, c2. Jo? 155 00:15:24,600 --> 00:15:27,600 Prostě pokud bych říkal, že prostě v každém tom bodě, 156 00:15:27,600 --> 00:15:30,600 čili toto červené znamená, 157 00:15:30,600 --> 00:15:34,100 jakým způsobem se změní ten popis v okamžiku, 158 00:15:34,100 --> 00:15:40,200 kdy prostě řeknete, že prostě v každém tom ročníku je trošku jiný charakter toho chování, ano? 159 00:15:41,200 --> 00:15:49,100 Což je možné, ale já z důvodu v podstatě zjednodušeného popisu zatím budu používat to původní značení 160 00:15:49,100 --> 00:15:56,500 tak abych prostě dospěl k nějakému jednotnému výrazu, jak se vlastně celý ten systém chová. 161 00:15:58,500 --> 00:16:02,500 Čili vrátím písmenka který jsem tam měl 162 00:16:02,500 --> 00:16:09,800 to červené tím jsem chtěl jenom říci že prostě takto by se chovalo prostě v případě, že tedy 163 00:16:16,800 --> 00:16:21,500 by každý ten ročník byl trošku jaksi jiný z hlediska toho chování 164 00:16:22,500 --> 00:16:26,500 teď se teda zadíváme na tyhlety rovnice 165 00:16:26,500 --> 00:16:31,500 a pokusíme se ten popis napsat 166 00:16:32,500 --> 00:16:34,700 v tomhle tvaru 167 00:16:34,700 --> 00:16:37,700 Jak to tedy uděláme? Takže řekneme tak máme 168 00:16:40,700 --> 00:16:43,200 x1 (n+1) 169 00:16:43,200 --> 00:16:46,200 x2 (n+1) 170 00:16:46,200 --> 00:16:49,200 x3 (n+1) 171 00:16:49,200 --> 00:16:52,200 x4 (n+1) 172 00:16:52,200 --> 00:16:55,200 x5 (n+1) 173 00:16:59,900 --> 00:17:02,243 a teď 174 00:17:02,243 --> 00:17:07,800 tady je jednoznačně takováto čtvercová matice, 175 00:17:07,800 --> 00:17:13,100 která to vztahuje k vektoru který je x1(n) 176 00:17:13,100 --> 00:17:17,500 x2(n) x3(n) 177 00:17:17,500 --> 00:17:22,200 x4(n) x5(n) 178 00:17:22,200 --> 00:17:27,900 a pokusíme se z těchto rovnic vydedukovat, jak že to teda má vypadat 179 00:17:27,900 --> 00:17:31,100 tak začneme tou x2, 180 00:17:31,100 --> 00:17:35,500 která je srozumitelná tadyhle budeme mít a1 181 00:17:36,500 --> 00:17:39,900 krát x1plus a2 182 00:17:39,900 --> 00:17:42,400 krát x2 183 00:17:42,400 --> 00:17:45,000 a tadyhle prostě budou takhle třikrát nuly, 184 00:17:45,000 --> 00:17:49,000 který odpovídají násobení těchto veličin. Je to vidět, jo? 185 00:17:52,000 --> 00:17:54,900 Když půjdu k tomu x3 tady budu mít 186 00:17:55,900 --> 00:17:58,500 a1 krát x2 plus 187 00:17:58,500 --> 00:18:03,700 a2 krát x3 a nula a nula za 4 a 5 188 00:18:05,700 --> 00:18:12,300 je také jasné, že totéž symetricky bude platit pro x4 189 00:18:12,300 --> 00:18:17,300 a takto nakonec to dopadne ten poslední řádek 190 00:18:21,300 --> 00:18:26,900 První řádek je trochu trošku jiný, protože tam jsou studenti kteří prostě přicházejí, ano? 191 00:18:26,900 --> 00:18:31,100 jinými slovy tady ještě musím přičíst 192 00:18:39,100 --> 00:18:42,100 matici, která je takto degenerovaná 193 00:18:42,100 --> 00:18:47,500 krát u(n), kde u(n) je ten počet zapsaných studentů 194 00:18:47,500 --> 00:18:52,400 Čili tady vlastně budu mít jenom rovnici, která říká 195 00:18:52,400 --> 00:18:55,700 že tadyhle mám a2 krát x1 196 00:18:55,700 --> 00:18:58,200 tadyhle mám takhle nuly 197 00:18:58,200 --> 00:19:04,900 a to že tam je plus u(n) je vyjádřeno touhle další maticí 198 00:19:05,900 --> 00:19:08,500 Jinými slovy matice M 199 00:19:09,900 --> 00:19:11,900 je tato 200 00:19:11,900 --> 00:19:14,900 matice N 201 00:19:16,900 --> 00:19:19,500 je prosím tato, ano? 202 00:19:38,500 --> 00:19:42,100 Takže vidíte, že z toho vnitřního stavového popisu máme 203 00:19:42,100 --> 00:19:45,500 máme k dispozici jak matici M tak matici N, 204 00:19:45,500 --> 00:19:50,800 která popisuje v podstatě ten systém FAKULTA v takovéto podobě 205 00:19:50,800 --> 00:19:54,800 protože jsme dovodili rovnice, které teď tady takhle mažu 206 00:20:16,800 --> 00:20:20,400 A teď, může být, když si představíte, znovu si tady takhle namalujeme 207 00:20:28,400 --> 00:20:37,500 náš systém v podstatě prvního ročníku, druhého ročníku, třetího ročníku, čtvrtého ročníku, pátého ročníku 208 00:20:37,500 --> 00:20:41,300 a teď můžete mít mnoho otázek 209 00:20:41,300 --> 00:20:44,900 co to vlastně, co vlastně od toho chcete očekávat 210 00:20:45,700 --> 00:20:47,900 můžete se třeba ptát 211 00:20:47,900 --> 00:20:52,000 můžete se třeba ptát, kolik tady bude absolventů 212 00:20:52,000 --> 00:20:59,600 y(n) je počet absolventů, počet absolventů 213 00:20:59,600 --> 00:21:05,300 po státní závěrečné zkoušce. 214 00:21:06,300 --> 00:21:12,100 Jak bude vypadat, když prostě se budete ptát tímto způsobem, jak bude vypadat v podstatě ten výstup? 215 00:21:15,100 --> 00:21:22,200 No, on zase musí mít takovou tu správnou charakteristiku 216 00:21:22,200 --> 00:21:26,900 to znamená, že si vezmeme stavový vektor 217 00:21:39,900 --> 00:21:44,100 a vynásobíme ho tedy nějakou srozumitelnou maticí, 218 00:21:44,100 --> 00:21:47,200 která řekne, že vezmu asi 219 00:21:47,200 --> 00:21:54,500 tomhle v našem případě, že prostě to bude nějaký alfa krát x5(n), že jo? 220 00:21:54,500 --> 00:21:58,900 Že to bude prostě jistý počet studentů, 221 00:21:58,900 --> 00:22:09,200 kteří úspěšně absolvují tohle je úspěšnost, úspěšnost při státnicích, že jo? 222 00:22:13,200 --> 00:22:15,400 To nemusí být 100% ,že? 223 00:22:15,400 --> 00:22:19,500 Opět to může být nějaký číslo 224 00:22:20,500 --> 00:22:29,200 Takže, když chcete takto napsat tu rovnici, tak tu matici uděláte takovým způsobem, že tadyhle prostě dosadíte alfu, že jo? 225 00:22:30,200 --> 00:22:40,000 Vynásobíte y(n) krát tenhle vektor tak dostanete skutečně že je to y(n) se rovná alfa x5(n). 226 00:22:41,000 --> 00:22:43,400 To je v případě, že se ptáte počet absolventů . 227 00:22:44,400 --> 00:22:46,900 Ta otázka může být úplně jinak. 228 00:22:47,900 --> 00:22:50,700 Ta může být, kolik máme celkový počet studentů? 229 00:22:51,700 --> 00:22:55,700 Kolik je celkový počet studentů? 230 00:22:55,700 --> 00:22:58,300 Když teda prostě se zeptám, 231 00:22:58,300 --> 00:23:01,300 Tady modře, modře se zeptám. 232 00:23:02,300 --> 00:23:05,100 y(n), ono to asi nebude psát. 233 00:23:10,100 --> 00:23:13,100 Je celkový počet studentů. 234 00:23:20,100 --> 00:23:22,100 kteří 235 00:23:22,100 --> 00:23:27,800 kteří studují na fakultě. 236 00:23:31,800 --> 00:23:35,600 No tak ten výstup bude tentokrát vypadat jinak. 237 00:23:35,600 --> 00:23:38,400 Jak bude vypadat? Na co se vlastně ptám? 238 00:23:43,400 --> 00:23:48,200 Na sumu Na sumu správně x1 plus x2 plus x3 plus x4 plus x5 239 00:23:48,200 --> 00:23:51,200 Jak tu sumu udělám v takovémhle případě? 240 00:23:56,200 --> 00:23:59,200 No budu tady mít samý jedničky ne? 241 00:23:59,200 --> 00:24:02,200 takže dostanu, 242 00:24:03,800 --> 00:24:18,700 že prostě y(n) je tentokrát x1 plus x2 plus x3 plus x4 plus x5 243 00:24:24,700 --> 00:24:28,200 Takže to jak vypadá matice C 244 00:24:31,200 --> 00:24:35,200 - to je velmi variabilní 245 00:24:35,200 --> 00:24:39,400 To je daný otázkou, kterou si prostě na ten model kladete. 246 00:24:39,400 --> 00:24:43,200 Vy si prostě řeknete: chci vědět toto 247 00:24:43,200 --> 00:24:50,800 a potom podle toho se vlastně začne formovat ta matice, kterou nazýváme maticí C, ano? 248 00:24:52,800 --> 00:24:55,500 To je důležité si prosím pamatovat. 249 00:24:56,500 --> 00:25:00,600 To co pozorujete, to co chcete vědět od toho vašeho modelu, 250 00:25:00,600 --> 00:25:03,600 to se prostě skrývá 251 00:25:03,600 --> 00:25:09,200 v této operaci a ta operace je do jisté míry na vaší libovůli 252 00:25:09,200 --> 00:25:14,400 to co vlastně opravdu z toho modelu chcete obdržet. 253 00:25:16,400 --> 00:25:20,500 je tam jedna velmi vážná věc, protože vy si vzpomenete na obecný zápis 254 00:25:25,500 --> 00:25:28,900 obecný zápis výstupu který říká, že tedy máme y(n) 255 00:25:28,900 --> 00:25:36,400 a máme tady nějakou C krát x(n) plus D krát u(n) 256 00:25:39,400 --> 00:25:43,900 Tak v systémech, které máme jakožto tedy FAKULTA 257 00:25:47,900 --> 00:25:50,700 Tak samozřejmě neexistuje žádná vazba 258 00:25:52,700 --> 00:25:56,300 která by mě jakožto studenta, který přichází 259 00:25:56,300 --> 00:25:59,900 a zapisuje se na tu fakultu, okamžitě ze mě udělala inženýra. 260 00:25:59,900 --> 00:26:02,500 Tak to nefunguje. 261 00:26:03,500 --> 00:26:07,200 Jinými slovy v mnohých systémech, 262 00:26:10,200 --> 00:26:14,100 které odpovídají docela slušné realitě, prostě tyhle 263 00:26:15,100 --> 00:26:18,800 matice D, se prostě neobjevují. 264 00:26:21,800 --> 00:26:25,100 Ty systémy se nazývají regulární. 265 00:26:25,100 --> 00:26:29,300 jinými slovy prostě je to situace, 266 00:26:29,300 --> 00:26:33,700 kdy prostě nelze přímo ze vstupu dosáhnout výstup. 267 00:26:34,700 --> 00:26:38,000 Musíte tím systémem nějakým způsobem probublat. 268 00:26:39,000 --> 00:26:47,900 Čili za těchto okolností prostě matice D v tom obecném popisu se prostě nevyskytuje a takový systém se nazývá regulární. 269 00:26:48,900 --> 00:26:51,900 Prostě je to poctivý systém. 270 00:26:56,900 --> 00:26:59,400 Není tam žádný úhybný manévr. 271 00:27:02,200 --> 00:27:04,300 Co se 272 00:27:05,300 --> 00:27:16,400 používání třeba simulinku týká, tak se vám pokusím ukázat, jak takovouhle věc v podstatě nasimulovat v prostředí simulink. 273 00:27:28,400 --> 00:27:30,900 Když se vrátíte k tomu 274 00:27:51,900 --> 00:27:56,800 k tomu původnímu mému zápisu, 275 00:27:56,800 --> 00:28:00,600 kdy jsme tady napsal, že prostě x3(n+1) 276 00:28:01,600 --> 00:28:07,300 je a1 x2(n) 277 00:28:08,300 --> 00:28:12,200 plus a2 x3(n) 278 00:28:15,200 --> 00:28:21,600 tak si ukážeme jak v Simulinku takovouhle věc realizovat. Takovouto rovnici. 279 00:28:25,600 --> 00:28:32,100 V Simulinku je velmi významný blok takzvaný blok zpoždění 280 00:28:36,100 --> 00:28:38,700 anglicky se tomu říká Delay 281 00:28:40,700 --> 00:28:43,400 občas je taky takto značen 282 00:28:47,400 --> 00:28:50,700 a ten blok má za úkol následující operaci. 283 00:28:50,700 --> 00:28:56,400 Jestliže na jeho vstup přivedete proměnnou, která je takto 284 00:28:58,400 --> 00:29:03,700 posunutá v čase dopředu tak on jí zase zpátky vrátí 285 00:29:07,700 --> 00:29:10,100 k dnešnímu dni, ano? 286 00:29:13,100 --> 00:29:18,200 A tento blok se někdy označuje písmenkem "z" na mínus první 287 00:29:18,200 --> 00:29:21,300 což není tak úplně korektní 288 00:29:21,300 --> 00:29:24,500 protože to souvisí se Z-transformací 289 00:29:24,500 --> 00:29:27,800 a Delay není zrovna tahleta proměnná, 290 00:29:27,800 --> 00:29:34,700 ale bohužel oni občas ty technici jaksi takhle trošku hazardují s pojmy. 291 00:29:34,700 --> 00:29:41,400 Zkrátka a dobře podstatný je, že to je zpoždění, který zpozdí o jeden krok vstupní veličinu. 292 00:29:41,400 --> 00:29:45,300 A jestliže máme takovýto blok 293 00:29:45,300 --> 00:29:51,300 a vzpomeneme si na naše řekl bych na naše ovečky a vlky, 294 00:29:51,300 --> 00:29:58,400 kde jsem si říkali že prostě máme násobení v podstatě pomocí bloků Gain 295 00:29:58,400 --> 00:30:03,600 tak jsme schopní i takovouto rovnici si zapsat a pojďme to zkusit. 296 00:30:09,400 --> 00:30:12,300 Když 297 00:30:12,300 --> 00:30:17,300 na toto místo přivádím x3(n+1) 298 00:30:18,300 --> 00:30:23,600 tak tadyhle budu mít x3(n), ano? 299 00:30:25,000 --> 00:30:27,600 Když toto bude naše zpoždění. 300 00:30:35,600 --> 00:30:38,300 Já mohu s tím x3 301 00:30:38,300 --> 00:30:41,700 tady vstoupit do nějakého násobení. 302 00:30:41,700 --> 00:30:44,400 Tady mám x3(n) 303 00:30:45,400 --> 00:30:49,100 a tady můžu mít právě ten parametr a2, tento 304 00:30:51,100 --> 00:30:55,200 A mohu to přivést sem 305 00:30:58,200 --> 00:31:03,300 jako sečtenou veličinu a2 x3(n) 306 00:31:04,300 --> 00:31:06,300 a říkám: 307 00:31:09,300 --> 00:31:15,900 x3(n+1) se rovná a2 x3(n) plus 308 00:31:17,900 --> 00:31:25,600 a1 x2(n) 309 00:31:34,600 --> 00:31:37,000 a mám tuto rovnici, 310 00:31:37,000 --> 00:31:40,500 která říká že tady za ním, 311 00:31:40,500 --> 00:31:43,900 když si ten blok také třeba ohraničím 312 00:31:53,600 --> 00:31:56,400 tady mám výstup x3(n) 313 00:31:57,400 --> 00:32:00,900 a tady do něj vstupuje x2(n) 314 00:32:01,900 --> 00:32:08,600 a takhle mohu zopakovat prostě 315 00:32:08,600 --> 00:32:13,400 kopíruju vložím, vložím a tak dále 316 00:32:13,400 --> 00:32:17,200 a můžu prostě vytvořit takovouto strukturu 317 00:32:17,200 --> 00:32:20,200 postupně stejných bloků 318 00:32:22,200 --> 00:32:26,100 s tím, že si dokonce můžu potom pohrát 319 00:32:26,100 --> 00:32:29,100 s těmi konstantami a2, a1 320 00:32:32,100 --> 00:32:35,200 a mohu v podstatě udělat realistický obrázek 321 00:32:35,200 --> 00:32:43,300 toho, jak se pětiletá fakulta, pokud to prostě udělám jako tak jako jsem to tedy zavedl na začátku 322 00:32:44,300 --> 00:32:55,300 musím udělat realistický obrázek a hledat třeba stacionární počet studentů poté co prostě proběhne několik školních roků 323 00:32:56,300 --> 00:33:03,500 mohu na tom konci si zkrátka a dobře to celé naskládat do takovýchto pěti 324 00:33:05,500 --> 00:33:16,300 pěti bloků, kde tadyhle prostě bude x1(n) tadyhle poběží x2(n) tadyhle poběží x3(n) a tak dále 325 00:33:16,300 --> 00:33:19,300 tadyhle bude u(n) 326 00:33:20,300 --> 00:33:24,400 tadyhle bude x4(n) 327 00:33:24,400 --> 00:33:28,700 tady bude x5(n) 328 00:33:28,700 --> 00:33:37,000 a mohu si celou tu strukturu takto popsat a mohu si v podstatě nalézt 329 00:33:41,000 --> 00:33:44,700 odpovědi na moje všetečné otázky typu 330 00:33:45,700 --> 00:33:50,100 když budu chtít tak mohu třeba například tadyhle takto 331 00:34:05,100 --> 00:34:07,900 mohu takto pětkrát sčítat 332 00:34:07,900 --> 00:34:10,700 a tady budu mít 333 00:34:10,700 --> 00:34:19,300 počet všech studentů na fakultě v každém akademickém roce 334 00:34:19,300 --> 00:34:21,300 například 335 00:34:21,300 --> 00:34:27,300 pokud budu chtít třeba vědět, kolik potřebuji velkých poslucháren 336 00:34:27,300 --> 00:34:33,400 tak se prostě musím samozřejmě ptát na hodnoty studentů v těchto prvních 3 ročnících 337 00:34:36,400 --> 00:34:40,100 ováhovat si je počtem takových těch velkých předmětů 338 00:34:41,100 --> 00:34:45,100 a dostanu v podstatě tady bych měl nějaký ještě ty váhy. 339 00:34:45,100 --> 00:34:48,900 Váha velkých předmětů. 340 00:34:54,900 --> 00:34:58,100 a mohu zase 341 00:34:59,800 --> 00:35:02,900 si odpovědět na otázku 342 00:35:02,900 --> 00:35:20,500 na otázku v podstatě, kolik potřebuji, tadyhle by mi to y(n) dávalo odpověď, kolik potřebuji velkých poslucháren 343 00:35:27,500 --> 00:35:31,000 Chci vám říci, že jsme opravdu tento model použili 344 00:35:31,000 --> 00:35:34,300 na spoustu odpovědí tohoto typu 345 00:35:34,300 --> 00:35:41,400 a velmi dobře dobře jsme se trefovali prvních 6 let, to vycházelo než nastali ty změny jako, že se přidal obor. 346 00:35:41,400 --> 00:35:47,500 než se prostě celá ta instituce začala měnit své parametry 347 00:35:47,500 --> 00:35:52,300 a vycházelo to velmi dobře, vycházelo to prostě naprosto teda takovým způsobem, 348 00:35:52,300 --> 00:35:57,300 že když jsem řekli, že když na začátku tady budu nějakých 250 studentů přijímaných pravidelně 349 00:35:57,300 --> 00:36:03,500 s tím že jsme v prvním roce přijali jenom nějakých 170 nebo něco takového 350 00:36:03,500 --> 00:36:08,000 tak když budeme takovýto proces postupně konat, 351 00:36:08,000 --> 00:36:12,400 tak že prostě budeme mít celkový počet studentů někde na úrovni 1200 až 1300 352 00:36:13,400 --> 00:36:18,800 a to opravdu tak někdy v tom roce 1998, 1999 prostě platilo 353 00:36:21,800 --> 00:36:25,300 Pak ovšem nastali takový další změny, které jsou podstatně dramatičtější 354 00:36:26,300 --> 00:36:30,100 změny jsou v tom smyslu, že místo toho 355 00:36:44,100 --> 00:36:50,600 abychom měli jenom pětileté studium, tak najednou se prostě ukázalo, že prostě jsme udělali Boloňskou deklaraci 356 00:36:51,600 --> 00:36:56,100 a tadyhle se končí prostě bakalářským studiem 357 00:36:56,100 --> 00:36:59,500 a tadyhle vlastně se skoro přidělal ještě jeden ročník 358 00:37:05,500 --> 00:37:08,500 a tomu se říká: magisterské studium. Takže je vám úplně jasné například, 359 00:37:08,500 --> 00:37:12,000 že třeba modelovat počet studentů právě proto, 360 00:37:12,000 --> 00:37:17,700 že tadyhle je jakýsi rozhodovací místo, 361 00:37:17,700 --> 00:37:27,100 který je prostě velmi vážný dokonce a málokdo si uvědomuje jak je to vážný a možná že si to uvědomujete teprve vy dneska, zítra, za chvíli 362 00:37:28,100 --> 00:37:35,000 že to že ten systém vlastně tady má, prostě je takhle rozstřihnutý 363 00:37:35,000 --> 00:37:39,200 a prostě je přeorganizovaný tohle to studium a tohle to studium , 364 00:37:39,200 --> 00:37:43,800 takže nastává obrovská změna 365 00:37:43,800 --> 00:37:47,000 třeba v počtu absolventů 366 00:37:47,000 --> 00:37:49,900 těch co třeba dosáhnou inženýrského diplomu. 367 00:37:50,900 --> 00:37:58,800 Důvodů může být mnoho, například jeden z nich je ten, že vy na tomto konci 368 00:37:58,800 --> 00:38:05,000 jako absolvent řeknete OK já jdu pracovat, já mám svůj titul, já mám co jsem chtěl 369 00:38:05,000 --> 00:38:07,900 pak už mě to vůbec skoro nezajímá nashledanou, 370 00:38:07,900 --> 00:38:14,400 pak si to po 5 letech rozmyslíte a řeknete no já bych si možná toho inženýra prostě jo a 371 00:38:14,400 --> 00:38:23,400 to je první řekl bych způsob chování nashledanou a po několika letech prostě zpátky do vstupu tady, jo? 372 00:38:23,400 --> 00:38:26,100 Typické chování 373 00:38:26,100 --> 00:38:29,100 který opravdu do budoucna nastane o tom jsme hluboce přesvědčený. 374 00:38:30,100 --> 00:38:35,100 Další typické chování je toho typu olé milá ČVUT 375 00:38:35,100 --> 00:38:39,700 já prostě Techniche Univerzite Dreden nebo prostě TU München 376 00:38:39,700 --> 00:38:44,400 to jsou prostě místa tak jdu já a najednou na tom vstupu 377 00:38:44,400 --> 00:38:50,500 úplně na jiných školách budou studenti, kteří přicházejí od někud 378 00:38:50,500 --> 00:38:56,600 do toho jakoby pátého ročníku přijdou, prostě začnou vandrovat 379 00:38:56,600 --> 00:39:02,800 a naprosto logicky, já dokonce tvrdím, že to, že nastalo tohle rozdělení 380 00:39:02,800 --> 00:39:06,200 že bude téměř ekvivalentní zrušení nevolnictví 381 00:39:06,200 --> 00:39:12,300 protože studenti vlastně, jako v okamžiku, kdy zjistí, že se mohou sebrat 382 00:39:12,300 --> 00:39:17,800 a jít prostě dodělat si pořádný kus jaksi vzdělání někde jinde 383 00:39:17,800 --> 00:39:20,800 tak to prostě udělají. 384 00:39:20,800 --> 00:39:23,800 A teď ta hra je o tom aby prostě, aby taky někdo chodil k nám 385 00:39:23,800 --> 00:39:27,000 a to je velká hra, to je velký problém 386 00:39:27,000 --> 00:39:31,000 takže to co se tady děje 387 00:39:31,000 --> 00:39:34,000 to mnohým lidem ještě zatím není jasný 388 00:39:35,000 --> 00:39:39,000 já už jsem si to začal modelovat a nevypadá to moc nádherně 389 00:39:39,000 --> 00:39:45,000 ale nechci strašit a nechci dělat bubáky, který nejsou, 390 00:39:45,000 --> 00:39:50,000 ale to, že nastane jiný charakter toho chování, to je prostě typický 391 00:39:50,000 --> 00:39:56,400 a to je viditelný a že prostě celý ten proces, jak získat inženýrský titul 392 00:39:56,400 --> 00:40:08,600 může být úplně jinýho charakteru než doposavad na ČVUT přes staletí bylo, prostě absolvuje nějakých 40 procent studentů tečka. 393 00:40:08,600 --> 00:40:12,600 35 až 40 a může to být úplně jiný číslo 394 00:40:12,600 --> 00:40:16,300 může to být třeba 15 z tohohle začátku 395 00:40:17,300 --> 00:40:21,300 protože tady tenhle GAP (mezera) řekne: logicky - já prostě ne 396 00:40:21,300 --> 00:40:24,300 já jdu pracovat, já přijdu až někdy později 397 00:40:28,300 --> 00:40:30,900 Čili chci říci, 398 00:40:30,900 --> 00:40:37,200 zkuste si, protože máte svoje zkušenosti, svoji hlavu, svoje nápady 399 00:40:37,200 --> 00:40:42,400 zkuste si prostě z toho mého vlídného modelu 400 00:40:42,400 --> 00:40:51,000 udělat to drámo, že tadyhle je prostě končí státní závěrečnou zkouškou bakalář 401 00:40:51,000 --> 00:40:57,100 a prostě má několik rozhodovacích možností několik jako cest můžu být dovnitř 402 00:40:59,100 --> 00:41:05,300 a když si to oceníte, tak zjistíte, že existují docela tmavý scénáře jako jo? 403 00:41:06,300 --> 00:41:16,300 Který můžou vést k tomu, že tahle instituce, myslím ČVUT, bude dobrým dvorním dodavatelem bakalářů do celé Evropy třeba, jo? 404 00:41:17,300 --> 00:41:20,500 a to je vážná věc prosím to není legrace. 405 00:41:20,500 --> 00:41:29,200 Takže o tom ten současný svět je prostě a tadyhle nemyslím si, že si mnoho lidí uvědomuje, 406 00:41:29,200 --> 00:41:35,500 když si prostě značne hrát s takovouhle věcí, jak vážný to může mít důsledky 407 00:41:35,500 --> 00:41:38,500 já chci říci - běda všem experimentátorům 408 00:41:38,500 --> 00:41:45,500 my jsme si tehdy zkoušeli takový věci, jako že že tadyhle úplně skončí přijímání studentů 409 00:41:47,500 --> 00:41:50,400 že prostě nepřijmete nikoho 410 00:41:50,400 --> 00:41:53,400 za jak dlouho se to projeví v tom systému 411 00:41:56,400 --> 00:41:59,500 Není to prosím 5 let, je to podstatně delší čas 412 00:41:59,500 --> 00:42:07,900 je to někdy mezi 7, 8 lety, 9 lety, kdy najednou se zjistí, že prostě ten celkový se začne propadat 413 00:42:09,900 --> 00:42:14,500 ty zpoždění v takovýmhle systému, který má sám za sebou ty zpětný vazby 414 00:42:15,500 --> 00:42:20,000 ty jsou děsivý, nemůžete je předpokládat, proto to modelování 415 00:42:20,000 --> 00:42:25,200 proto si to máte namodelovat prostě není to přespalcových metodách, 416 00:42:25,200 --> 00:42:29,900 je to o tom, že cosi co má dost do činění s realitou 417 00:42:29,900 --> 00:42:36,600 můžete z jednoduchých principů, který se vám tady snažím předvést dát do hromady, sednout si k Simulinku 418 00:42:36,600 --> 00:42:39,600 a prostě si ten model vytvořit 419 00:42:39,600 --> 00:42:42,600 a někdy vám to budu říkat věci, které jste netušili 420 00:42:42,600 --> 00:42:48,800 třeba vám to řekne, že když se budete chovat jako barbar tadyhle na tom začátku 421 00:42:48,800 --> 00:42:53,000 takže vás to překvapí až po několika jiných sezónách, 422 00:42:53,000 --> 00:42:57,000 že prostě bude podstatně později než když by to byla okamžitá odezva 423 00:42:57,000 --> 00:43:02,800 prostě konáte-li nějak, tak velmi často nad tím systém mnoho věcí nevidíte. 424 00:43:03,800 --> 00:43:09,500 Poznáte to, pozná toto až další generace třeba jako jo? 425 00:43:10,500 --> 00:43:17,600 To prostě je pravda u všech těchto systémů, který mají zpoždění, jakousi akumulaci toho procesu 426 00:43:17,600 --> 00:43:20,600 všechny se chovají podobným způsobem 427 00:43:20,600 --> 00:43:26,300 a jakési, prostě proto já jsem nepřítelem přespalcových metod, 428 00:43:26,300 --> 00:43:31,000 protože přespalcový metody jsou příliš optimistický velmi často 429 00:43:31,000 --> 00:43:36,900 a tohle říká podstatně víc o mechanizmu -jak se ten svět kolem nás chová 430 00:43:36,900 --> 00:43:39,900 i když neříkám, že to je úplně přesně tak 431 00:43:39,900 --> 00:43:46,900 ale dá se to velmi dobře takovýto jednoduchý model naladit k té realitě, jo? 432 00:43:46,900 --> 00:43:53,200 Přitom je lineární, jenom je rozsáhlý tím pádem nejste schopni říct 433 00:43:53,200 --> 00:43:57,800 když prostě vám řekne tadyhle bude 250 studentů, tak kolik bude absolventů? 434 00:43:57,800 --> 00:44:03,900 To se dá těžká přes ten palec říkat, ale tadyhle prostě ty parametry 435 00:44:03,900 --> 00:44:07,600 které jsem tam maloval ty souvisejí v podstatě s obtížností některých předmětů. 436 00:44:07,600 --> 00:44:12,400 Jestli to uděláte s tou svojí vlastní zkušeností, 437 00:44:12,400 --> 00:44:15,700 tak zjistíte, že dojdete k velmi realistickýmu modelu 438 00:44:15,700 --> 00:44:18,300 co se na této instituci děje 439 00:44:20,300 --> 00:44:24,800 a to je to co jsem chtěl říci 440 00:44:24,800 --> 00:44:27,600 myslím si že to je vážná záležitost 441 00:44:27,600 --> 00:44:41,100 a byl bych rád, kdyby jste si uvědomili, proč vlastně modelovat a proč tedy něco dělat trošku korektněji než tedy jenom přes tak zvanou Fensrtmetode. 442 00:44:42,100 --> 00:44:49,300 Manažeři to rádi používají. Podívají se z okna a řeknou bude to 150 studentů 443 00:44:49,300 --> 00:44:51,600 a je hotovo 444 00:44:51,600 --> 00:44:57,900 a nikdy nevědí proč. Já chci říct, má to za sebou docela slušné modely 445 00:44:57,900 --> 00:45:03,900 a ty modely mohou vést k určitému i dobrému cíli. 446 00:45:07,900 --> 00:45:13,200 To co jsem vám tady teď říkal, bych rád shrnul do takovéhoto obrázku 447 00:45:13,200 --> 00:45:17,800 který snad bude i vidět a pokud nebude, tak se omlouvám 448 00:45:17,800 --> 00:45:22,000 ale protože mě tady vyhořel projektor 449 00:45:22,000 --> 00:45:27,700 tak jsem si sem dal ten náš, který je míň výkonný, ale víc s tím nenadělám 450 00:45:27,700 --> 00:45:34,300 Chtěl bych říci, že celá ta naše struktura, všechno co jsme zatím dělali 451 00:45:34,300 --> 00:45:40,800 co jsme malovali na úrovni Simulinku, má principielně takovýto charakter. 452 00:45:40,800 --> 00:45:49,300 Jsem-li ve spojitém systému, tak ta jeho dynamika je dána diferenciálními rovnicemi prvního řádu 453 00:45:49,300 --> 00:45:53,300 stavovými rovnicemi prvního řádu 454 00:45:53,300 --> 00:45:58,100 Potřebuju tam na každou tu stavovou proměnnou jeden integrál. 455 00:45:58,100 --> 00:46:00,400 Nic víc. 456 00:46:00,400 --> 00:46:07,000 Potřebuju x1 zintegrovat, x2 zintegrovat, ovečky jednou integrovat, holky jednou zintegrovat 457 00:46:10,000 --> 00:46:16,100 Poté dostanu vektor, který říká: ano, tady mám nederivované veličiny, 458 00:46:16,100 --> 00:46:24,600 když je vynásobím maticí A, tak říkám v tomto místě, že x s tečkou se rovná a krát x(t) 459 00:46:24,600 --> 00:46:30,100 plus B krát u(t) 460 00:46:30,100 --> 00:46:33,700 tahle část 461 00:46:33,700 --> 00:46:39,500 toho formálního diagramu splňuje tu první rovnici, která říká: 462 00:46:39,500 --> 00:46:46,900 x s tečkou se rovná A krát x(t) plus B krát u(t) 463 00:46:48,984 --> 00:46:52,400 a když se podívám na ten výstup, tak mám podobnou záležitost 464 00:46:52,400 --> 00:46:55,600 vezmu všechny kombinace stavových proměnných 465 00:46:55,600 --> 00:47:00,500 C krát x(t) a k tomu přičtu D krát u(t) 466 00:47:00,500 --> 00:47:05,000 v případě, že ten systém mám trošku takový křáplý 467 00:47:05,000 --> 00:47:08,000 v tom smyslu, že prostě není regulární. 468 00:47:09,000 --> 00:47:11,800 Podobně, 469 00:47:11,800 --> 00:47:15,900 podobně v případě 470 00:47:15,900 --> 00:47:22,600 systému diskrétního, který jsme si dneska tady trošku ukázali s větším jaksi rozjezdem 471 00:47:26,600 --> 00:47:32,300 Tady je namalovaný to ten Delay s tím, že tam je ještě matice, že to prostě není jen číslo 472 00:47:32,300 --> 00:47:36,500 ale že to funguje na vektory 473 00:47:36,500 --> 00:47:39,300 Čili tam je důležitá tahle záležitost. 474 00:47:39,300 --> 00:47:42,600 Čili chci říci 475 00:47:42,600 --> 00:47:48,400 zde z komponent vektorů "x" v bodě k+1 476 00:47:48,400 --> 00:47:52,400 se stanou komponenty vektoru x(k) 477 00:47:52,400 --> 00:47:56,400 v bodě tedy "k", v časovém okamžiku "k" 478 00:47:56,400 --> 00:48:00,500 a tady píšu, že tedy prostě M krát x(k) 479 00:48:00,500 --> 00:48:03,600 se rovná x(k+1) 480 00:48:04,600 --> 00:48:07,600 a k tomu když přičtu B-krát u(k) 481 00:48:07,600 --> 00:48:16,100 tak mám prostě tu první rovnici, kterou jsem támhle měl na tý, ještě tam možná je na tý tabuli anebo jsem jí už umazal 482 00:48:16,100 --> 00:48:26,100 a ta druhá rovnice říká že tedy mám y(k) rovno 483 00:48:26,100 --> 00:48:30,900 C krát x(k) plus D krát u(k) 484 00:48:31,900 --> 00:48:40,100 Jak jsme si ho ukazovali v tom našem případě FAKULTY, my jsme tam tento blok neměli 485 00:48:40,100 --> 00:48:44,700 podstatné je, že v principu jsem schopen 486 00:48:44,700 --> 00:48:49,300 namalovat blokové schéma jak se mi ten systém vyvíjí 487 00:48:50,300 --> 00:49:01,600 a jsem schopen napsat i takové věci, jak vypadají příslušné rovnice pokud znám počet neznámých stavových proměnných 488 00:49:04,600 --> 00:49:07,400 A takhle jsme také postupovali. 489 00:49:07,400 --> 00:49:14,600 Tohle je jenom blokové vyjádření, které nakonec do jisté míry odpovídá tomu, co malujeme v tom Simulinku. 490 00:49:18,600 --> 00:49:24,800 My jsme to akorát malovali takhle za sebou, ale vlastně bysme to tam mohli mít namalovaný všechno v jednom bloku 491 00:49:26,800 --> 00:49:30,300 My jsme si ukazovali, 492 00:49:30,300 --> 00:49:36,000 jak tedy jeden klasický model v oblasti spojitého světa 493 00:49:36,000 --> 00:49:40,000 tak jeden docela hezký model v oblasti toho diskrétního světa 494 00:49:40,000 --> 00:49:46,600 teď si ukážeme jak tyhle dva světy lze skamarádit 495 00:49:46,600 --> 00:49:54,000 a jak ten popis stavový lze propojit. Ať je tedy spojitý nebo diskrétní. 496 00:49:54,000 --> 00:50:00,000 Já jsem vám na úplném začátku říkal, to bych možná mohl zopakovat 497 00:50:00,000 --> 00:50:09,600 já jsem úplně na začátku říkal, když jsem vám ukazoval stavový systém 498 00:50:09,600 --> 00:50:18,600 tak jsem vám říkal: tady nenazývám matice M a N. Matici M nenazývám jako A a N nenazývám jako B, jak jsem to dělal v tom spojitém stavu 499 00:50:18,600 --> 00:50:21,600 a po čase vám vysvitne proč tomu tak je. 500 00:50:21,600 --> 00:50:31,400 Tak teď je to místo, proč tyhle dvě matice jsou v tom diskrétním světě značeny jinak. Teď právě nastává ta chvíle. 501 00:50:31,400 --> 00:50:35,300 týká se tedy převodu 502 00:50:38,300 --> 00:50:41,300 spojitého systému na diskrétní 503 00:50:42,300 --> 00:50:47,500 jestliže ten náš systém bude lineární časově invariantní 504 00:50:47,500 --> 00:50:54,300 tak ten popis bude vypadat, tak jak je zde naznačeno v rovnicích 1 a 2 505 00:50:54,300 --> 00:50:59,400 který říká, že teda máme 506 00:50:59,400 --> 00:51:05,100 rovnici pro systémy x s tečkou t se rovná A krát x(t) plus B krát u(t) 507 00:51:06,100 --> 00:51:14,200 pak tam máme rovnici pro výstup tam je y(t) se rovná C krát x(t) plus D krát u(t) 508 00:51:14,200 --> 00:51:19,600 a tuhle rovnici 509 00:51:19,600 --> 00:51:25,000 nebo tyhle stavové rovnice my se budeme snažit převést 510 00:51:32,800 --> 00:51:35,000 Na 511 00:51:35,000 --> 00:51:37,600 diskrétní popis 512 00:51:37,600 --> 00:51:40,700 budeme postupovat takovým způsobem, že řekneme, 513 00:51:40,700 --> 00:51:45,400 že budeme ten náš systém vzorkovat 514 00:51:45,400 --> 00:51:48,300 a budeme prostě vzorkovat všechny veličiny 515 00:51:48,300 --> 00:51:51,600 a to takovým způsobem, 516 00:51:51,600 --> 00:51:57,200 517 00:51:58,200 --> 00:52:00,500 velké T 518 00:52:00,500 --> 00:52:08,600 a řekneme, že všechny ty veličiny, které se vyskytují tady na pravé straně i tahle ypsilon 519 00:52:08,600 --> 00:52:15,800 prostě poctivě nahradíme jenom těmi hodnotami na vzorkovaných hodnot 520 00:52:18,800 --> 00:52:25,800 To je v pořádku jediný problém zbývá co udělat s tou derivací 521 00:52:27,800 --> 00:52:30,400 Máte nějaký názor? 522 00:52:36,400 --> 00:52:38,600 Co z derivací? 523 00:52:42,600 --> 00:52:46,300 No ona musí být diskrétní, musím jí nějakým způsobem zdiskretizovat. 524 00:52:48,400 --> 00:52:50,800 Co s tím provedeme? 525 00:52:58,800 --> 00:53:00,800 No když si 526 00:53:02,800 --> 00:53:06,100 takhle tadyhle budu malovat čas a tadyhle si budu malovat x(t) 527 00:53:06,100 --> 00:53:11,600 a to x(t) dejme tomu bude nějaká takováhle veličina 528 00:53:12,600 --> 00:53:17,100 a já si na ní tedy vzorkováním budu dívat 529 00:53:21,100 --> 00:53:23,400 nějakých takovýchto bodech 530 00:53:24,400 --> 00:53:35,900 a budu říkat no dobře tohle nechť je nějaký bod n a tohle je bod n+1 ve smyslu tý vzorkovací periody 531 00:53:38,900 --> 00:53:41,600 A co je derivací? 532 00:53:43,400 --> 00:53:45,800 V tomto bodě 533 00:53:45,800 --> 00:53:48,200 No derivace 534 00:53:51,200 --> 00:53:56,100 derivace je směrnice tečny, že jo? 535 00:54:03,100 --> 00:54:07,100 To je dle definice to snad byste i snad mohli tušit 536 00:54:08,100 --> 00:54:11,100 A je-li tomu tak 537 00:54:11,100 --> 00:54:16,400 a já tedy jsem tak nešťastný chlapec, že prostě mám jenom ten diskrétní svět 538 00:54:23,400 --> 00:54:30,100 Mám svět, který říká já mám jenom tyto body, tyto body, tyto body, tyto body. 539 00:54:31,100 --> 00:54:34,100 Tak co musím udělat? 540 00:54:36,500 --> 00:54:39,500 No já jediné co mám k dispozici 541 00:54:43,500 --> 00:54:49,000 Jediné co mám k dispozici, jsou dva následující body a jejich spojnice, že jo? 542 00:54:53,000 --> 00:54:59,200 dva následující body jsou v x((n+1)T) 543 00:55:00,200 --> 00:55:04,700 a tento má hodnotu v x(nT) 544 00:55:08,700 --> 00:55:14,500 a směrnice této, vlastně je to směrnice sečny 545 00:55:14,500 --> 00:55:17,500 a tohle to je sečna 546 00:55:18,500 --> 00:55:21,600 směrnice prostě tento tangent 547 00:55:26,600 --> 00:55:31,500 Tak tangens alfa je směrnice sečny 548 00:55:31,500 --> 00:55:35,400 no tak zkrátka a dobře tu tangentu 549 00:55:39,400 --> 00:55:41,400 vyjádřím jak? 550 00:55:41,400 --> 00:55:45,400 No je to protilehlá ku přilehlý, že? 551 00:55:45,400 --> 00:55:52,800 Protilehlá, když tam nebudu psát ty téčka, tak to bude x(n+1) mínus x(n) ne? 552 00:55:52,800 --> 00:55:57,700 Tenhle rozdíl je prostě rozdíl těchto dvou veličin. 553 00:56:00,700 --> 00:56:04,100 A tahle veličina to je zase rozdíl těchto dvou veličin 554 00:56:04,100 --> 00:56:12,700 to je prostě (n+1)T minus nT - takže ta tangenta 555 00:56:15,700 --> 00:56:22,400 je prostě rovna x(n+1) mínus x(n) lomeno T 556 00:56:23,400 --> 00:56:27,300 a já neříkám nic jiného než ta derivace 557 00:56:31,000 --> 00:56:34,000 že tu derivaci nahradím 558 00:56:35,000 --> 00:56:38,300 touto diferencí 559 00:56:50,300 --> 00:56:58,400 A kdo si vzpomene na to jak je definovaná derivace tak také pochopí, že čím budu mít menší tu vzorkovací periodu 560 00:56:58,400 --> 00:57:04,500 tak tím blíž ty hodnoty jsou identické a zkrátka a dobře když udělám tu limitu do nuly 561 00:57:04,500 --> 00:57:07,500 tak mám vlastně zpátky definici tý derivace 562 00:57:07,500 --> 00:57:10,800 v této podobě to spolu souvisí 563 00:57:10,800 --> 00:57:14,900 a já nedělám nic jinýho, než že řeknu, já nemám, žádný limitní proces 564 00:57:14,900 --> 00:57:19,700 já to jen musím dobře navzorkovat, abych se 565 00:57:19,700 --> 00:57:26,800 aby odchylky těchto modrých a červených přímek nebyli příliš velký 566 00:57:28,800 --> 00:57:34,900 a pokud se mi to tak podaří, tak často se podívat na ten spojitý systém 567 00:57:34,900 --> 00:57:39,600 tak mohu vlastně nahradit 568 00:57:40,600 --> 00:57:43,600 provést tuto náhradu 569 00:57:44,600 --> 00:57:53,900 a když tuto náhradu dosadím. Tuto rovnici 3 dosadím do té první rovnice 570 00:57:53,900 --> 00:57:57,900 tak po menší organizaci reorganizaci 571 00:57:57,900 --> 00:58:01,900 dosáhnu tvaru, který říká: 572 00:58:02,900 --> 00:58:13,300 že x(n+1) se rovná 1 plus T krát A toho původního spojitého popisu 573 00:58:15,300 --> 00:58:22,100 a proto my jsme používali jakýsi písmenko M místo této veličiny 574 00:58:40,100 --> 00:58:46,300 A tady se vyskytuje T krát ta původní matice B, 575 00:58:46,300 --> 00:58:52,700 kterou označujeme jako N v tom diskrétním světě 576 00:58:56,700 --> 00:58:59,800 Čili takto souvisí spojitý a 577 00:59:01,800 --> 00:59:04,800 nespojitý svět z hlediska vztahového popisu 578 00:59:04,800 --> 00:59:11,000 Ten stavový popis lze vzájemně identifikovat 579 00:59:11,000 --> 00:59:15,700 pokud použijete tuhle konvenci 580 00:59:15,700 --> 00:59:19,800 že tedy prostě derivaci nahradíte první diferencí 581 00:59:19,800 --> 00:59:30,900 a ta první diference vám způsobí, že tedy jenom za určitých rozumných okolností reprezentuje správně ten spojitý systém 582 00:59:33,900 --> 00:59:41,400 poslední část dnešní přednášky bych rád věnoval jakémusi začátku diskuze o tom 583 00:59:42,400 --> 00:59:50,300 jak ty systémy můžeme vzájemně převádět 584 00:59:50,300 --> 00:59:54,000 když známe příslušné rovnice 585 01:00:01,000 --> 01:00:06,000 tedy nyní se budeme nebo si ukážeme na příkladu, jednoduchém příkladu si ukážeme 586 01:00:06,000 --> 01:00:13,300 jak z rovnice, která popisuje systém v té oblasti vstupů - výstupů 587 01:00:14,300 --> 01:00:23,700 jak získáme třeba stavový popis jakým způsobem zrekonstruujeme v podstatě co je bližší celému modelování toho systému 588 01:00:25,700 --> 01:00:28,800 bavíme se tedy o otázce 589 01:00:28,800 --> 01:00:36,300 jak vlastně souvisí v jistým slova smyslu impulzní odezva 590 01:00:36,300 --> 01:00:41,600 respektive popis v té časové oblasti s 591 01:00:41,600 --> 01:00:47,300 popisem lineárního časově invariantního spojitého systému 592 01:00:47,300 --> 01:00:54,800 a ukážeme si to na napříkladu, nejdříve si to ukážeme na příkladu na diferenciální rovnici druhého řádu 593 01:00:54,800 --> 01:00:57,800 která má nějaké počáteční podmínky, 594 01:00:57,800 --> 01:01:01,400 který si prostě samozřejmě musíme nejdřív ujasnit 595 01:01:05,400 --> 01:01:09,700 ta rovnice, kterou tady předkládám je druhého řádu 596 01:01:10,700 --> 01:01:13,700 je to diferenciální rovnice , 597 01:01:13,700 --> 01:01:18,900 která říká, že tedy prostě mám nějaký vstup "u" 598 01:01:18,900 --> 01:01:22,300 že mám nějaký výstup "y" 599 01:01:22,300 --> 01:01:31,900 a že mezitím vstupem a výstupem, protože to je lineárně časově invariantní systém platí v podstatě vztah konvoluce 600 01:01:31,900 --> 01:01:35,300 že tedy prostě může napsat něco takového jako je 601 01:01:35,300 --> 01:01:41,200 tedy když znám příslušnou impulzní odezvu tak můžu napsat konvoluční integrál 602 01:01:41,200 --> 01:01:48,800 ypsilon se rovná integrování od nuly do nekonečna h(t) mínus tau u(tau) "d tau" 603 01:01:48,800 --> 01:01:51,800 to můžu napsat, snadno 604 01:01:52,800 --> 01:02:04,800 a teď já říkám, teď já říkám a co mohu napsat o témže systému z hlediska teda popisu diferenciálními rovnicemi prvního řádu? 605 01:02:04,800 --> 01:02:11,600 To znamená ty rovnice které souvisejí s tím tak zvaným vnitřním popisem. 606 01:02:14,600 --> 01:02:24,200 Čili první otázka zní, když mám rovnici řádu druhého, kolik budu potřebovat těch stavových proměnných? 607 01:02:28,200 --> 01:02:31,700 Nee O jednu míň Dvě 608 01:02:31,700 --> 01:02:37,700 Za každý ten řád tady 609 01:02:37,700 --> 01:02:41,400 prostě potřebuju po jedné stavové proměnné 610 01:02:41,400 --> 01:02:45,900 protože ty stavové proměnný jsou svázány diferenciálními rovnicemi prvního řádu 611 01:02:45,900 --> 01:02:51,400 první řád a první řád dohromady dva čili druhýho řádu můžu reprezentovat 612 01:02:52,400 --> 01:02:59,400 Čili kdykoliv máte popis, když budete mít diferenciální rovnici 3 řádu tak potřebujete 3 stavové proměnné 613 01:02:59,400 --> 01:03:03,000 a když budete mít 4 řádu potřebujete 4 proměnné 614 01:03:03,000 --> 01:03:08,300 nebo když budete mít dvě rovnice druhého řádu tak potřebujete opět 4 stavové proměnné 615 01:03:09,300 --> 01:03:13,800 jakmile bude ten systém popsán složitějšími rovnicemi typu 616 01:03:13,800 --> 01:03:17,900 jak jsem říkal třeba dvě rovnice druhého řádu 617 01:03:17,900 --> 01:03:23,000 tak se dobrat k tomu co je vstup a výstup to je velmi těžká zábava. 618 01:03:23,000 --> 01:03:27,400 Naopak, když umíte udělat tento převod, 619 01:03:27,400 --> 01:03:33,700 to znamená, když umíte zvládnout jak tedy z diferenciální rovnice vyššího řádu udělat stavové rovnice 620 01:03:33,700 --> 01:03:37,300 tak se v podstatě k tomu cíli vždycky dostanete 621 01:03:37,300 --> 01:03:41,200 je to pracnější, ale je to vždycky to k cíli vede 622 01:03:42,200 --> 01:03:51,700 Čili první věc je jakým způsobem zvolíme - volba počtu stavových proměnných a vůbec volba jejich 623 01:03:53,700 --> 01:03:56,600 volba stavových proměnných 624 01:04:12,600 --> 01:04:16,600 Ten způsob volby je takový, že jsme si řekli, budeme potřebovat dvě ty stavové proměnné 625 01:04:16,600 --> 01:04:21,700 protože máme rovnici druhého řádu 626 01:04:24,700 --> 01:04:34,300 Když uděláme volbu, která je velmi logická, to znamená řekneme, že tedy ta první stavová proměnná je ta neznámá 627 01:04:34,300 --> 01:04:39,400 to znamená, že vlastně ten výstup berem na jedný ze stavových proměnných 628 01:04:40,400 --> 01:04:46,200 tak můžeme také říci, že tu druhou stavovou proměnnou zvolíme jako její derivaci 629 01:04:46,200 --> 01:04:52,900 to je jednoznačná volba a tato jednoznačná volba vede zase k jednoznačnému výsledku 630 01:04:55,900 --> 01:05:00,700 ten postup je takový kdyby tam bylo 3 řádu tak x3 by bylo ypsilon se dvěma tečkama 631 01:05:00,700 --> 01:05:05,400 zkrátka a dobře tu obecnou část si povíme někdy příště 632 01:05:07,400 --> 01:05:16,400 když budu mít takto tu rovnici, tak já potřebuju vědět co je x1 s tečkou a x2 s tečkou 633 01:05:17,400 --> 01:05:21,200 abych mohl napsat příslušné stavové rovnice, že? 634 01:05:22,200 --> 01:05:31,500 x1 s tečkou je dle definice ypsilon s tečkou to je jasný prostě tohleto zderivuji 635 01:05:34,500 --> 01:05:37,500 no a to není nic jiného než x2 636 01:05:37,500 --> 01:05:40,300 použiju tuto rovnici zpátky 637 01:05:41,300 --> 01:05:44,800 takže budu mít, budu mít 638 01:05:48,400 --> 01:05:50,900 x1 s tečkou se rovná x2 639 01:05:51,900 --> 01:05:53,800 bezva 640 01:05:53,800 --> 01:05:56,800 x2 s tečkou 641 01:05:57,800 --> 01:06:02,200 se rovná ypsilon se dvěma tečkama 642 01:06:04,200 --> 01:06:07,300 a to prosím není nic jiného 643 01:06:10,300 --> 01:06:16,100 než že vezmu tuto rovnici a řeknu si ypsilon 2 se dvěma tečkama se rovná 644 01:06:16,100 --> 01:06:23,400 mínus a0 ypsilon(t) mínus a1 ypsilon s tečkou (t) plus u(t) 645 01:06:23,400 --> 01:06:26,400 Čili tadyhle napíšu, že to je 646 01:06:26,400 --> 01:06:37,700 mínus a0 ypsilon (t) mínus a1 ypsilon s tečkou (t) 647 01:06:38,700 --> 01:06:41,000 plus u(t) 648 01:06:41,000 --> 01:06:43,500 Píšu to dobře jo? 649 01:06:50,500 --> 01:06:58,900 a teď, za ty ypsilony dosazuji to co je mi zde nabízeno v té substituci 650 01:06:58,900 --> 01:07:04,400 Čili tu celou debatu skončím tak že napíšu, že to je mínus a0 651 01:07:04,400 --> 01:07:07,400 y(t ) je x1 652 01:07:10,400 --> 01:07:13,500 a1 ypsilon s tečkou (t) je x2 653 01:07:14,500 --> 01:07:17,500 a tadyhle je prostě u(t) 654 01:07:18,500 --> 01:07:28,400 vidíte, mám opět rovnici, která se velmi dobře podobá příslušné stavové reprezentaci 655 01:07:29,400 --> 01:07:32,500 pokud to opravdu tak udělám 656 01:07:40,500 --> 01:07:43,700 pokud to opravdu tak udělám tak to mohu celý přeorganizovat 657 01:07:50,700 --> 01:07:55,500 a celkem snadno napíšu, že x1(t) x2(t) 658 01:07:57,500 --> 01:07:59,800 derivováno 659 01:08:00,800 --> 01:08:02,800 se rovná 660 01:08:04,800 --> 01:08:07,500 tady budu mít 661 01:08:07,500 --> 01:08:10,800 x1(t) x2(t) 662 01:08:14,800 --> 01:08:17,700 a budu tam mít nula, jedna 663 01:08:17,700 --> 01:08:20,600 tady budu mít 664 01:08:20,600 --> 01:08:24,400 mínus a0 mínus a1 665 01:08:26,400 --> 01:08:29,400 a pak tam budu mít 666 01:08:31,400 --> 01:08:34,800 nula jedna krát u(t) 667 01:08:40,800 --> 01:08:44,400 jak vidíte já jsem zdiferenciální rovnice 668 01:08:45,400 --> 01:08:47,400 obdržel 669 01:08:49,400 --> 01:08:51,400 stavový popis 670 01:08:52,400 --> 01:09:00,800 který má tento tvar 671 01:09:05,800 --> 01:09:08,900 Čili na jedné straně jsem měl diferencilání rovnici druhého řádu 672 01:09:08,900 --> 01:09:16,000 a teď mám dvě stavové rovnice prvního řádu. 673 01:09:17,000 --> 01:09:19,000 No a 674 01:09:21,000 --> 01:09:27,000 Můžeme také z té původní substituce, dohledat kolik je ypsilon 675 01:09:27,000 --> 01:09:34,700 to je prostě jednoznačně rovno x1 takže zkrátka a dobře ta druhá stavová rovnice 676 01:09:34,700 --> 01:09:39,500 respektive ta stavová rovnice pro výstup má tento tvar 677 01:09:42,500 --> 01:09:48,200 a je jasný, že tedy prostě matice D je nulová, opět i v tomto případě D je nula 678 01:09:48,200 --> 01:09:50,200 není tady žádný 679 01:09:54,200 --> 01:09:57,300 přeběh ze vstupu na výstup 680 01:09:57,300 --> 01:10:01,300 a co je docela dobré si povšimnout 681 01:10:01,300 --> 01:10:06,100 jak se změní nebo jakým způsobem se promítnou 682 01:10:08,100 --> 01:10:12,100 počáteční podmínky do toho stavového popisu 683 01:10:14,100 --> 01:10:16,900 Potřebovali jsme dvě počáteční podmínky 684 01:10:16,900 --> 01:10:25,800 takže máme samozřejmě dvě stavové proměnné. Každá ta stavová proměnná vlastně má tu hodnotu 685 01:10:25,800 --> 01:10:28,600 takto definovanou. 686 01:10:29,600 --> 01:10:39,400 Takže do každého integrátoru můžete vložit počáteční podmínky a zkrátka a dobře to celé krásně simulovat. 687 01:10:48,400 --> 01:10:51,400 Co bych rád řekl na závěr 688 01:10:54,400 --> 01:10:57,000 Z dnešní přednášky byste si měli odnést 689 01:10:57,000 --> 01:11:08,600 za prvé to, že lze z jednoduchých úvah vytvořit model, který je velmi blízký realitě 690 01:11:08,600 --> 01:11:16,300 a že tady jednoduché úvahy nejsou zas tak složité zapsat do příslušného stavového popisu 691 01:11:16,300 --> 01:11:19,300 máme tím na mysli model FAKULTY, 692 01:11:19,300 --> 01:11:28,100 který prostě bych si docela přál, kdybyste si opravdu vyzkoušeli na úrovni bakalářského a magisterského stupně vzdělání 693 01:11:28,100 --> 01:11:31,000 to bych byl docela rád kdybyste zkusili 694 01:11:31,000 --> 01:11:34,000 zkusili v Simulinku sami 695 01:11:35,000 --> 01:11:39,200 Co se týká obecného pohledu na stavový popis 696 01:11:39,200 --> 01:11:44,800 tak jsme si dále řekli jak spolu souvisí spojitý a diskrétní svět a 697 01:11:44,800 --> 01:11:55,700 také jsme si ukázali, jak ten stavový popis vychází nebo jak může reprezentovat složitější popisy pomocí diferenciálních rovnic 698 01:11:55,700 --> 01:12:02,500 respektive pomocí vztahu vstup - výstup, jak tento vztah převést na stavový popis 699 01:12:03,500 --> 01:12:05,500 Myslím si, že toho bylo tak akorát dnes. Takže přeji vám hezký den a za týden nashledanou