Informace k distanční výuce
Předmět je od 26.3.2020 do odvolání vyučován distančně. K přednáškám a cvičením budu průběžně vytvářet výukové materiály ve formě krátkých videí a úloh na procvičení látky v Matlab Grader. Má momentální představa o průběhu výuky je tato:
MS Teams
- Zkontrolujte si, že jste členy týmu Predmet-B192-11MAMY
- V týmových kanálech sice můžete klást dotazy, ale diskuse v nich je značně nepřehledná, budeme proto MS Teams používat primárně pro rozesílání oznámení a pro on-line schůzky (konferenční hovory s případným sdílením obrazovky).
- Je možné, že MS Teams ještě vezmu na milost, pokud ano, včas se to dozvíte.
Matlab a Matlab Grader
- V předmětu primárně používáme Matlab, jenž je na rozdíl od dřívějších let pro studenty ČVUT k dispozici zdarma v rámci celouniverzitní licence. Bližší informace o postupu registrace a instalace naleznete na https://download.cvut.cz/campus-wide-matlab/ (pokud se vám příčí instalovat celých cca 10GB Matlabu na svůj počítač, použijte buď Matlab Online nebo ořežte instalaci o nepotřebné toolboxy, předpokládám, že budeme potřebovat pouze Statistics and Machine Learning Toolbox)
- Zkontrolujte si také, že jste zaregistrováni jako studenti na portálu Matlab Grader firmy MathWorks (pokud jste si instalovali studentský Matlab, tak patrně už ano, jinak navšivte https://grader.mathworks.com/ a pokračujte přes Sign Up; nezapomeňte se zaregistrovat svou univerzitní e-mailovou adresou).
Přednášky
- Místo on-line přednášek máte k dispozici ke každému tématu buď (a) komentované slajdy z přednášky, nebo (b) webcasty z MOOC ke knize Introduction to Statistical Learning od dvojice Tibshirani-Hastie.
- Na videa se podíváte a doprovodné texty si přečtete samostatně.
- Každé úterní, středeční a čtvrteční dopoledne od 11:00 do cca 12:00 bude v MS Teams na kanálu Přednášky týmu Predmet-B192-11MAMY probíhat on-line schůzka, na níž budu odpovídat primárně na dotazy k přednáškám z daného dne.
- Další diskusi je možno vést na chatu předmětu, přístupném po přihlášení studenta na https://zolotarev.fd.cvut.cz/mamy – na rozdíl od MS Teams je ze možné pohodlně vyhledávat v již existujících tématech a vkládat i matematické výrazy.
Cvičení
- Výukové podklady pro samostudium cvičení (slajdy, případně komentovaná videa s kombinací slajdy/screencast) obdržíte vždu po přednášce.
- Každé úterní, středeční a čtvrteční odpoledne od 14:00 do cca 15:00 bude v MS Teams na kanálu Cvičení týmu Predmet-B192-11MAMY probíhat on-line schůzka, na níž budu odpovídat na dotazy ke cvičením.
- Další diskusi je opět možno vést na chatu předmětu, přístupném po přihlášení studenta na https://zolotarev.fd.cvut.cz/mamy.
Test úvodních znalostí a průběžné testy
- [bude doplněno]
Podklady pro samostatné procvičování v Matlabu
- Budou k dispozici v aplikaci Matlab Grader na https://grader.mathworks.com/
- [detaily doplním]
Anotace
Předmět se zabývá teoretickými základy a aplikacemi matematických algoritmů a numerických postupů, používaných v oblasti inteligentních dopravních systémů. Funguje jako základ pro navazující odborné předměty oboru ITS.
Pro úspěšné zvládnutí předkládané látky předpokládáme základní znalosti fyziky, algebry, matematické analýzy, statistiky a algoritmizace.
Témata
V předmětu se budeme bavit hlavně o matematickém modelování a optimalizaci. Při diskusi o různých typech modelů pak přesáhneme i do základů teorie řízení a do oblasti zpracování dat.
Budeme si povídat například o
- matematickém modelování
- lineárních a nelinárních modelech, respektive o stavovém popisu
- měření a základním zpracování dat
- modelování z dat (tedy o blackbox modelech)
- Kalmanových filtrech u lineárních stavových modelů
- autoregresních a logit modelech, jež se často využívají v dopravě
- optimalizaci a dynamickém programování
- vícekriteriální optimalizaci.
Cvičení jsou pojata prakticky, vaším úkolem bude ve skupině nastudovat a prakticky ověřit vybraný matematický model.
Časová náročnost
Předmět je sedmikreditový, celková předpokládaná studijní zátěž 175-210 hodin je rozdělena následovně:
- 13 kontaktních bloků po 4,5 hodinách: 60 hodin
- Samostatná příprava před/po bloku: 45-80 hodin
- Vypracování semestrální práce: 30 hodin
- Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin
Aktualizace pro distanční formu v době karantény:
- 26 kontaktních on-line bloků po cca 1 hodině + konzultace: 30 hodin
- Práce v rámci distanční výuky: 30 hodin
- Samostatná příprava před/po bloku: 45-80 hodin
- Vypracování semestrální práce: 30 hodin
- Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin
Požadavky na uzavření předmětu
Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou. Pro úspěšné získání zápočtu je třeba
- alespoň na 50% uspět ve vstupním testu předpokládaných základních znalostí z minulých semestrů (test je možno jednou opakovat na konci bloku 11MAMY v rámci zkoušky, bodový zisk se nezapočítává do celkového bodového zisku ze semestru),
- alespoň na 50% uspět v průběžných testech během bloku (testy nelze opakovat, po předchozí domluvě si je lze nahradit v jiném termínu, body z testů se započítávají do celkového bodového zisku ze semestru),
- ve skupině o nejvýše třech studentech společně implementovat v Matlabu jednoduchý matematický model a odevzdat věcně i gramaticky korektní textovou zprávu popisující a hodnotící tento model.
Pro absolvování předmětu je třeba
- získat zápočet,
- získat dostatek bodů ve zkouškovém testu (test lze opakovat, dokud nevyčerpáte zkouškové termíny).
Celkové bodové hodnocení v předmětu je následující:
Ze semestru | 20 bodů |
– z toho zpracování modelu | 10 bodů |
– z toho průběžné testy | 10 bodů |
– minimum ze semestru | 10 bodů |
Zkouškový test | 20 bodů |
Celkem | 40 bodů |
Bodové rozsahy pro jednotlivé známku jsou tyto:
Počet bodů | Známka | ECTS |
---|---|---|
36 až 40 | výborně | A |
32 až 36 | velmi dobře | B |
28 až 32 | dobře | C |
24 až 28 | uspokojivě | D |
20 až 24 | dostatečně | E |
0 až 20 | nedostatečně | F |
Termín zkoušky
Po rozvolnění karanténních opatření upřesním. Pokud to jen trochu půjde, nebudu z důvodu pochybné regulérnosti zkoušet on-line.
Konzultační termíny k semestrálnímu projektu
Postup práce na semestrálním projektu můžete po ukončení bloku osobně konzultovat a případné dotazy vznášet osobně ve dnech (předběžný návrh)
26.3.2019 | 15:30-17:00 | F407 |
28.3.2019 | 16:00-17:00 | F407 |
8.4.2019 | 15:30-16:30 | F407 |
9.4.2019 | 15:30-17:00 | F407 |
16.4.2019 | 14:30-17:00 | F407 |
24.4.2019 | 14:30-15:30 | K620 (pokud se objednáte do 23.4.2019 včetně; Konvikt, 5. patro vzadu) |
26.4.2019 | 9:00-11:00 | F??? (pokud se objednáte do 24.4.2019 včetně) |
tbd |
Termíny budou postupně během bloku doplňovány. Termíny osobních konzultací ve zkouškovém období LS 2019/2020 mohu uvést až poté, co bude jasný harmonogram zkoušení.