přihlášení odhlášení
11MAMY
uživatel: anonymní

[Matematické metody]

Informace k distanční výuce

Předmět je do odvolání vyučován distančně. K přednáškám a cvičením budu průběžně vytvářet výukové materiály ve formě krátkých videí a úloh na procvičení látky v Matlab Grader. Má momentální představa o průběhu výuky je tato:

MS Teams 

  • Zkontrolujte si, že jste členy týmu Predmet-B202-11MAMY
  • V týmových kanálech sice můžete klást dotazy, ale diskuse v nich je značně nepřehledná, budeme proto MS Teams používat primárně pro rozesílání oznámení a pro on-line schůzky (konferenční hovory s případným sdílením obrazovky).
  • MS Teams ještě vezmu na milost pro individuální diskuse.

Matlab a Matlab Grader 

  • V předmětu primárně používáme Matlab, jenž je na rozdíl od dřívějších let pro studenty ČVUT k dispozici zdarma v rámci celouniverzitní licence. Bližší informace o postupu registrace a instalace naleznete na https://download.cvut.cz/campus-wide-matlab/ (pokud se vám příčí instalovat celých cca 10GB Matlabu na svůj počítač, použijte buď Matlab Online nebo ořežte instalaci o nepotřebné toolboxy, předpokládám, že budeme potřebovat pouze Statistics and Machine Learning Toolbox)
  • Zkontrolujte si také, že jste zaregistrováni jako studenti na portálu Matlab Grader firmy MathWorks (pokud jste si instalovali studentský Matlab, tak patrně už ano, jinak navšivte https://grader.mathworks.com/ a pokračujte přes Sign Up; nezapomeňte se zaregistrovat svou univerzitní e-mailovou adresou). 

Přednášky 

  • Přednáší se stylem, inspirovaným metodou převrácené třídy (flipped class).
  • Před on-line přednáškou máte k dispozici ke každému tématu buď (a) video s komentovanými slajdy s tématem přednášky, nebo (b) webcasty z MOOC ke knize Introduction to Statistical Learning od dvojice Tibshirani-Hastie. 
  • Na videa se podíváte a doprovodné texty si přečtete samostatně. 
  • Každé úterní, středeční a čtvrteční dopoledne od 11:00 do cca 12:00 bude v MS Teams na kanálu Přednášky týmu Predmet-B202-11MAMY probíhat on-line schůzka, na níž zvolená skupina studentů předvede krátké shrnutí látky, odpovíme si na dotazy k přednáškám a budeme se zabývat problémy, na něž jste narazili. 
  • Další diskusi je možno vést na chatu předmětu, přístupném po přihlášení studenta na https://zolotarev.fd.cvut.cz/mamy – na rozdíl od MS Teams je ze možné pohodlně vyhledávat v již existujících tématech a vkládat i matematické výrazy. 

Cvičení 

  • Výukové podklady pro samostudium cvičení (slajdy, případně komentovaná videa s kombinací slajdy/screencast) obdržíte vždu po přednášce. 
  • Každé úterní, středeční a čtvrteční odpoledne od 14:00 do cca 15:00 bude v MS Teams na kanálu Cvičení týmu Predmet-B202-11MAMY probíhat on-line schůzka, na níž budu odpovídat na dotazy ke cvičením. 
  • Další diskusi je opět možno vést na chatu předmětu, přístupném po přihlášení studenta na https://zolotarev.fd.cvut.cz/mamy

Test úvodních znalostí a průběžné testy 

  • Průběžné testy formou kvízů jednou týdně
  • [bude doplněno]

Podklady pro samostatné procvičování v Matlabu

Zkouška

  • on-line přes MS Teams

Anotace

Předmět se zabývá teoretickými základy a aplikacemi matematických algoritmů a numerických postupů, používaných v oblasti inteligentních dopravních systémů. Funguje jako základ pro navazující odborné předměty oboru ITS.

Pro úspěšné zvládnutí předkládané látky předpokládáme základní znalosti fyziky, algebry, matematické analýzy, statistiky a algoritmizace.

Témata

V předmětu se budeme bavit hlavně o matematickém modelování a optimalizaci. Při diskusi o různých typech modelů pak přesáhneme i do základů teorie řízení a do oblasti zpracování dat.

Budeme si povídat například o

  • matematickém modelování
  • lineárních a nelinárních modelech, respektive o stavovém popisu
  • měření a základním zpracování dat
  • modelování z dat (tedy o blackbox modelech)
  • Kalmanových filtrech u lineárních stavových modelů
  • autoregresních a logit modelech, jež se často využívají v dopravě
  • optimalizaci a dynamickém programování
  • vícekriteriální optimalizaci.

Cvičení jsou pojata prakticky, vaším úkolem bude ve skupině nastudovat a prakticky ověřit vybraný matematický model.

Časová náročnost

Předmět je sedmikreditový, celková předpokládaná studijní zátěž 175-210 hodin je rozdělena následovně:

  1. 13 kontaktních bloků po 4,5 hodinách: 60 hodin
  2. Samostatná příprava před/po bloku: 45-80 hodin
  3. Vypracování semestrální práce: 30 hodin
  4. Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin

Aktualizace pro distanční formu v době karantény:

  1. 26 kontaktních on-line bloků po cca 1 hodině + konzultace: 30 hodin
  2. Práce v rámci distanční výuky: 30 hodin 
  3. Samostatná příprava před/po bloku: 45-80 hodin
  4. Vypracování semestrální práce: 30 hodin
  5. Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin

Požadavky na uzavření předmětu

Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou. Pro úspěšné získání zápočtu je třeba

  1. alespoň na 50% uspět ve vstupním testu předpokládaných základních znalostí z minulých semestrů (test je možno jednou opakovat na konci bloku 11MAMY v rámci zkoušky, bodový zisk se nezapočítává do celkového bodového zisku ze semestru),
  2. alespoň na 50% uspět v průběžných testech během bloku (testy nelze opakovat, po předchozí domluvě si je lze nahradit v jiném termínu, body z testů se započítávají do celkového bodového zisku ze semestru),
  3. ve skupině o nejvýše třech studentech společně implementovat v Matlabu jednoduchý matematický model a odevzdat věcně i gramaticky korektní textovou zprávu popisující a hodnotící tento model.

Pro absolvování předmětu je třeba

  1. získat zápočet,
  2. získat dostatek bodů ve zkouškovém testu (test lze opakovat, dokud nevyčerpáte zkouškové termíny).

Celkové bodové hodnocení v předmětu je následující:

Ze semestru 20 bodů
– z toho zpracování modelu 10 bodů
– z toho průběžné testy 10 bodů
– minimum ze semestru 10 bodů
Zkouškový test 20 bodů
Celkem 40 bodů

Bodové rozsahy pro jednotlivé známku jsou tyto:

Počet bodů Známka ECTS
36 až 40 výborně A
32 až 36 velmi dobře B
28 až 32 dobře C
24 až 28 uspokojivě D
20 až 24 dostatečně E
0 až 20 nedostatečně F

Termín zkoušky

Pokud dojde k rozvolnění karanténních opatření, bude test presenční. Pokud to jen trochu půjde, nebudu z důvodu pochybné regulérnosti zkoušet on-line.

Konzultační termíny k semestrálnímu projektu

Postup práce na semestrálním projektu můžete i po ukončení bloku osobně konzultovat a případné dotazy vznášet ve dnech (předběžný návrh)

26.3.2019 15:30-17:00 F407
28.3.2019 16:00-17:00 F407
8.4.2019 15:30-16:30 F407
9.4.2019 15:30-17:00 F407
16.4.2019 14:30-17:00 F407
24.4.2019 14:30-15:30 K620 (pokud se objednáte do 23.4.2019 včetně; Konvikt, 5. patro vzadu)
26.4.2019 9:00-11:00 F??? (pokud se objednáte do 24.4.2019 včetně)
tbd    

Termíny budou postupně během bloku doplňovány. Termíny osobních konzultací ve zkouškovém období LS 2019/2020 mohu uvést až poté, co bude jasný harmonogram zkoušení.

V průběhu semestru a platných karanténních opatření se na konzultacích domlouváme individuálně (e-mail, MS Teams chat) a probíhají přes MS Teams.

 

Soubory

Školní rok: 2020/2021. Poslední změna obsahu: 14.02.2021 13:07:44. Vzniklo díky podpoře grantu FRVŠ 1344/2007.